כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח רכב מומלצות
ON TRACK

ביטוח רכב

Safe Drive

ביטוח רכב

EXTRA TRUCK

ביטוח רכב

ביטוחי רכב לפי יצרן
בלוג ביטוח רכב

עייפות בנהיגה – איך מזהים, איך נמנעים?

אין דבר מסוכן יותר בנהיגה מאשר נהג שנרדם, לכן אסור לנו לעלות על ההגה במידה ויש לנו הרגשה כלשהי של עייפות מסוכנת. אך האם אפשר להבין מה גורם לעייפות ולצפות האם וכמה נהיה עייפות במהלך הנהיגה?
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

עייפות בנהיגה

מי שנכנס עייף לתהליך של נהיגה שיכול להיות מדיטטיבי ורפטטיבי, עלול לגלות שהעייפות צפה ומשמיעה את קולה. באם מדובר בנסיעות ארוכות, סביר להניח שלעייפות יהיו נקודות רבות יותר להראות שהיא קיימת. מי מאיתנו מכיר, שכאשר אנחנו נמצאים בנהיגה ממושכת, ואפילו קצרת מועד – שאנחנו לפתע נותנים מקום לרעיונות חדשים והשראה מפתיעה – ובכן, ברגעים אלה אנחנו לא בשליטה מנטלית מודעת, ודברים יכולים לעלות למודעות שלנו. על כן, המחשבה או הניסיון "לשלוט" בזה באופן מנטלי ולנסות "לגרום לזה לעבוד", יכולים להתברר כלא רלוונטיים.

עייפות בנהיגה

על פי נתוני הלמ"ס, כשזה נוגע לתאונות דרכים, אפשר למצוא קשר בין השעות שבהן הן קורות, לבין השעות שאנשים יכולים להיות עייפים בהן. אצל צעירים מדובר בחצות עד שעה 2 לפנות בוקר, אצל מבוגרים בשעות חזרה מהעבודה. או זו לפחות ההשערה.

להימנע על ידי בדק בית

עייפות בנהיגה היא לא משחק ילדים, ואם רוצים לעלות על ההגה, מתבקש לעשות בדק בית – באם אנחנו מוכנים נפשית ופיזית, להיכנס למשימת הנהיגה. אם העייפות הפציעה במפתיע, מבלי שהדבר היה צפוי מראש – ייתכן שניתן יהיה לעשות מהלכים מסוימים כדי לאפשר לגוף להתרענן טרם המשך הנסיעה.

גורמים אפשריים לעייפות במשך היום

אנחנו יודעים שיש מספר גורמים שיכולים לגרום למידה מסוימת של עייפות:

  • זמני עיכול
  • מחסור בשינה
  • שעות ביום בהן הגוף לוקח הילוך "נמוך"

וכיוצא בזה. באמת שיכולות להיות סיבות רבות.

נהיגה מונעת

על כן, באם אנחנו יודעים שבדיוק אכלנו ארוחה כבדה, והגוף שלנו נינוח, ומגיב באיטיות יחסית – אפשר להתייחס לזה כתופעת עייפות בנהיגה. אם אנחנו יודעים שהגוף שלנו רוצה לישון, כי לא אפשרנו זאת מספיק – אפשר שגם כאן אנחנו עובדים עם עייפות בנהיגה. ובאם אנחנו מרגישים שקצב היום הטבעי שלנו מכתיב כי כעת אנחנו בזמן מנוחה, אפשר שזה רעיון טוב להמתין מעט לפני העלייה להגה.

על כן, נמליץ כי לפני נהיגה ממושכת, כדאי לנמנם במידה מספקת. אחרי ארוחה משמעותית, כדי לנוח כדי לעכל. ואם כבר יוצאים לדרך, אפשר לקחת נהג חלופי – כמו שיש במטוסים. ובדרך עצמה – אפשר לקבוע נקודות עצירה להתרעננות. בין אם זה כדי לישון קצת, ובין אם זה כדי להכניס משהו נעים לגוף, כמו אוויר צח.

מילה לגבי ממריצים

יש אנשים שימליצו לקחת חטיפי אנרגיה או קפה, ויש בכך מן ההיגיון – אלא שאנחנו לא יודעים איך חטיף האנרגיה ישפיע, ואם הוא יוביל לתהליך נוסף של עיכול (שלמעשה מבקש אנרגיה מהגוף), או שהוא ייצור "היי" (עקב סוכרים) ואז "דאון", מה שיבקש אפילו יותר אנרגיה. ואם שותים קפה מעבר לשעות הבוקר המאוחרות, הדבר יכול ליצור הפרעה בדפוסי השינה העמוקה בלילה, ועל כן לפגום באיכות השינה – וזה לא מה שאנחנו שואפים לייצר. אם כי אנחנו מבינים את הצורך לקחת פתרון לטווח הקצר, במקרה של עייפות בנסיעה.

זיהוי עייפות בנהיגה

באופן עקרוני, נמליץ לכל אחד לזהות את הסימנים האישיים של עצמו, שמגלים לו על מידה משמעותית של עייפות. אולי האטה במהירות התגובה שלו, אולי פיהוקים, או רצון לנוח ולהירדם. באופן כללי, אם נדמה שהמוח מאט את פעולתו, ואנחנו רוצים להתכרבל – ייתכן שעברנו לגלי מוח איטיים יותר, מה שיכול לרמז על התכוננות של המוח לשעת שינה (או זו לפחות השערת הכותבים).

באופן כללי, קל לדעת שיש עייפות כאשר יש סימנים מובהקים, כמו עיניים שנעצמות, ראייה מטושטשת, פיהוקים חוזרים ונשנים, ראש שלא קל לשמור "במצב נהיגה", טעויות בכיוון המכונית ופספוס פניות, סטיות מהנתיב, שכחה של הקילומטרים האחרונים, חוסר נעימות ושלווה פנימית, ואיבוד פוקוס, כזה או אחר.

בנושא זה, ובנושא ביטוח רכב…

הם אלו שני הסנטים שלנו על הנושא, וניתן ליצור איתנו קשר כדי לשאול שאלות הקשורות, או כדי להתייעץ על נושאים הקשורים לביטוח רכב – כך או כך, נשמח לעזור כמיטב יכולתנו, תודה על קריאתך.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק