כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח בריאות מומלצות
ניתוחים Upgrade

ביטוח בריאות

Basic Platinum

ביטוח בריאות

תרופות מיוחדות

ביטוח בריאות

עוד בנושא ביטוח בריאות
בלוג ביטוח בריאות

השפעה גנטית על מחלות במשפחה - כיצד לצמצם את הסיכונים

ישנן דברים שנשארים במשפחה, גנטיקה רפואית היא אחת מהן. מתברר שיש קשר רפואי בין השילוב הגנטי של בני זוג לבין הסיכוי של העובר לחלות במחלה כזאת או אחרת. אז איך זה עובד ועד כמה הגנטיקה באמת משפיעה?
צוות ביטוח

צוות ביטוח

השפעה-גנטית

בדיקות גנטיות מומלצות לכולם, בקרב זוגות שיש בהיסטוריה המשפחתית שלהם מחלות גנטיות במיוחד אבל גם בקרב זוגות שלא ידוע להם על מחלות כאלה ואחרות במשפחה. הבדיקות הגנטיות מאפשרות זיהוי מוקדם של סכנה אפשרית ואף טיפול בחלק מהמקרים, ננסה להסביר על השפעה גנטית על מחלות במשפחה – כיצד לצמצם את הסיכונים

למי כדאי לעשות בדיקות גנטיות?

בגדול – לכולם, בפרט לזוגות שמתכננים להביא את הילד הראשון, גם לפני הריונות נוספים מומלץ לבדוק האם יש בדיקות חדשות שלא היו זמינות בהריונות קודמים. מעבר לכך בדיקה גנטית היא חשובה במיוחד בקרב זוגות שיש להם היסטוריה של מחלות גנטיות במשפחה והיא ממש חובה עבור אותם אנשים.

יש מגוון רחב של בדיקות גנטיות, חלקן מכוסות על ידי קופות החולים וחלקן נעשות באופן פרטי או במימון של ביטוח בריאות פרטי. אם יש בעיה גנטית ידועה חשוב לבדוק אותה לעומק ובכל מקרה יש מספר בדיקות בסיסיות שמומלץ לכל זוג לבדוק. 

מעבר לכך גם ללא קשר להריון, מומלץ לבצע בדיקות גנטיות, בדיקות גנטיות עשויות להוביל לאיתור גנים המעידים על סכנה גבוהה יותר לחלות במחלות מסוימות כמו סרטן ובכך להוביל לטיפול מונע ולבדיקות סקר תקופתיות.

בדיקות גנטיות נפוצות

בדיקה לגילוי תסמונת X שביר, תסמונת זאת נובעת כתוצאה מהימצאות גן מסויים שהוא הגורם השכיח ביותר לפיגור בקרב גברים. מי שסובל מתסמונת יציג התנהגות מופרעת במיוחד. הסיכון למחלה אצל ילד היא כאשר אמא שלו נושאת את הגן ולכן הבדיקה הזאת מיועדת בעיקר לנשים. 

למי שימצא נושאת את הגן מומלץ לערוך בדיקת מי שפיר במהלך ההריון שמטרתה להבין האם העובר עלול לסבול מהתסמונת. הבדיקה פשוטה וקלה, ניתן לאתר את הגן באמצעות בדיקת דם פשוטה.

מחלות כמו טיי זקס, גושה, קנוואן, אנמיה על־שם פנקוני ועוד עלולות להיות מועברות בתורשה כאשר שני ההורים הם נשאים של הגן הגורם לה, להורים כאלה יש סיכוי של 25 אחוז להוליד ילד שיסבול מאחת המחלות שתוארו לעיל ולכן כדאי לבדוק האם הגן האחראי להן קיים מבעוד מועד.

כאשר שני ההורים נשאים, מבצעים בדיקת מי שפיר או סיסי שליה לאיתור בעיה אפשרית אצל העובר ובנוסף הוא מאפשר להורים לבצע בדיקות שיסייעו להבין את הסיכון עוד לפני הכניסה להריון.

בנוסף יש בדיקות גנטיות שמאתרות גנים שעלולים להוביל למחלות קשות כאלה ואחרות, מומלץ לפנות לייעוץ גנטי כדי להבין אילו בדיקות ניתן לעבור כדי לאתר אותם, במיוחד אם יש היסטוריה של מחלות גנטיות כאלה ואחרות במשפחה.

מי יכול להעניק ייעוץ גנטי?

יש שני סוגים של יועצים גנטי, הסוג הראשון הם רופאים מומחים ברפואה גנטית, הרופאים הללו עוברים תת התמחות בגנטיקה היועצים הללו אחראים לכל הייעוצים הגנטיים שמבוצעים, הם בעלי הידע, ההכשרה והסמכות לאבחן תסמונות גנטיות כאלה ואחרות.

הסוג השני של יועצים גנטיים הם יועצים שאינם רופאים, לרוב מדובר בבוגרים של תואר שני בתחומי הגנטיקה או הייעוץ הגנטי, הם עוברים הכשרה של משרד הבריאות ועובדים תחת פיקוח של רופאי מומחים ברפואה גנטית.

בדיקות גנטיות יכולות להביא לאיתור של בעיות רבות מבעוד מועד, בחלק מהמקרים ניתן להשתמש בתוצאות כדי למנוע כליל בעיות מסוימות או להביא להפחתה משמעותי בסיכון הנשקף מהן. בנוסף יעוץ גנטי יכול לסייע בקבלת החלטות בנוגע לנישואין ולהיריון בצורה שתפחית באופן משמעותי את הסיכון לילדים של הזוג שעובר את האבחנה.

אהבתם? שתפו עם חברים
צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק