כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח בריאות מומלצות
מדיכלל פירסט

ביטוח בריאות

צעירים לנצח

ביטוח בריאות

Top Plus

ביטוח בריאות

עוד בנושא ביטוח בריאות
בלוג ביטוח בריאות

המדריך לבדיקות CT ו-MRI

MRI ו-CT הינם בדיקות מוכרות למחלות שונות, הבדיקות הפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות. מה חשוב לדעת על בדיקות MRI ו-CT?
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

המדריך-לבדיקות-CT-ו-MRI

שתי הבדיקות אולי הכי מוכרות בעולם הרפואה הן CT ו-MRI. הן בדיקות שלא כל אחד מאיתנו יצטרך לעשות, אבל ברגע שצריך אותן – תהיו בטוחים שהרופא שלכם יהיה הראשון שישלח אתכם אליהן. הבדיקות הן לא בדיקות מורכבות, אולם כן צריך לעשות אליהן הכנה כלשהי. אז כדי שלא תעמדו לבד בסיטואציה, החלטנו להרים את הכפפה ולהכין לכם את המדריך לבדיקות CT ו-MRI.

אז קודם כל – מהי כל בדיקה?

בדיקת CT ובדיקת MRI הן שתי בדיקות שבאות במטרה דומה מאוד – לזהות ממצאים פתולוגים בגוף. שתי הבדיקות מתבצעות בשיטות שונות ובצורות שונות, ולכן כדאי לדעת לקראת מה אתם הולכים.

בדיקת CT עובדת בצורת צילומי רנטגן, כאשר קרני הרנטגן עוברות דרך הרקמות שבגוף. ברגע שקרני הרנטגן נמצאות בפעולה, הן בולעות קרינה ומחזירות אותה בחזרה אל חיישנים. החיישנים הללו מעבדים את הקרינה, בשימוש בתוכנות מחשב שונות שמראות את התמונה המלאה והמפורטת של האיברים בגוף.

בדיקת MRI, כאמור, היא בעלת מטרה זהה, אולם שיטת הפעולה שלה היא שונה. בבדיקת MRI מופעלים גלים מגנטים שעוזרים בזיהוי ממצאים פתולוגים בגוף.

כל מבוטח של קופת חולים זכאי להפנייה לביצוע בדיקת CT ו-MRI, אך מבוטח בביטוח בריאות פרטי יכול לבצע את הבדיקה במגוון רחב יותר של מרכזים רפואיים ובשעות לעיתים נוחות יותר.

המדריך לבדיקות CT ו-MRI

לקראת ביצוע בדיקות CT או MRI תצטרכו לדעת מה ההבדל ביניהן, בשביל להבין לקראת איזו מהן אתם הולכים. אז נתחיל עם בדיקת CT. לבדיקה הזו הרופא יפנה אתכם במקרים יחסית קשים שיש בהם חשד לממצאים שיכולים להעיד על דרכי טיפול הנדרשות למצב שלכם. למשל, מקרים כמו שברים בעמוד השדרה, מחלות ריאה שהגיעו למצב קשה, חשד להימצאות אבנים בדרכי השתן, חבלות ראש לא פשוטות או גידולים במעי הגס הם מקרים שיובילו לבדיקת CT.

חומרי ניגוד – מה זה אומר?

במעמד הבדיקה, ייתכנו מצבים שבהם למטופל יוזרקו חומרי ניגוד או שהוא יתבקש לשתות אותם. חומרי הניגוד יכולים לסייע לשיפור הדיוק בבדיקה, בפרט כאשר מדובר על ביצוע CT על איברים חלולים כמו מערכת השתן, כלי דם שונים ועוד. במידה ויש צורך בשימוש בחומר הזה – לעיתים יופיעו תופעות לוואי מסוימות, פשוטות יחסית.

כל מה שצריך לדעת על בדיקת MRI

לעומת זאת, בדיקת MRI מתייחסת יותר לשלבי האבחון והמעקב במצבים של מחלות שונות. בין המחלות שבגינן מבצעים בדיקת MRI ניתן למצוא טרשת נפוצה, פריצת דיסק, גידולים סרטניים שונים, מחלות נוירולוגיות ועוד. היות ובדיקת MRI לא משתמשת בקרינה שעלולה להזיק לאדם, היא נחשבת לבטוחה יותר ומדויקת יותר מבדיקות אחרות.

איך מתבצעת בדיקת MRI?

בדיקת MRI מתבצעת באופן הבא: המטופל נכנס אל מכשיר שנראה כמו גליל ענק. הגליל היוצר מעין שדה מגנטי בתדר ספציפי. התדר נקלט בעזרת השימוש במכשיר MRI, וביחד הם מספקים את תמונת הדמיה. התוצר נותן מבט תלת מימדי על המוח.

שתיית חומר ניגודי – לא רק בבדיקת CT

בבדיקת MRI יתבקשו המטופלים לפעמים לשתות חומר ניגודי שגם הוא, בדומה לחומר הניגודי של ה-CT, בא במטרה להפוך את תוצאות הבדיקה למדויקות יותר. בדיקת MRI מתבצעת במקומות בודדים בארץ, והיות ומספר המכשירים הוא קטן – הבדיקות מתבצעות לאורך כל שעות היום. זוהי נחשבת לבדיקה יקרה יותר מאשר בדיקת CT.

איך מתבצעת בדיקת CT?

בדיקת CT מתבצעת בזמן שהנבדק שוכב על מיטת הטיפולים ומתבקש לא לזוז. אותה מיטה נכנסת לתוך מכשיר בצורת טבעת. המכשיר יקפיד לצלם כמה וכמה פעמים את הנבדק. חשוב לציין שאין בבדיקת CT אלמנט כלשהו של כאב, ובעצם – לא מתקיים כאן מפגש ישיר בין הגוף לבין המכשיר.

בדיקת CT – בדיקה עם כמות קרינה גבוהה

היות ובדיקת CT משלבת כמות קרינה גבוהה, אוכלוסיות מסוימות כמו נשים בהריון אינן מקבלות הפניה לבדיקה זו.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק