עדכון תנאי ביטוח סיעודי פרטי

נכון להיום, לא ניתן לרכוש פוליסות ביטוח סיעודי פרטי ולכן מומלץ בחום שלא לבצע שינויים בפוליסות קיימות ללא ליוי של איש מקצוע.

כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
בלוג ביטוח סיעודי

מדוע חברות הביטוח הפסיקו לשווק ביטוח סיעודי וכיצד זה משפיע עליכם?

חברות הביטוח השונות הפסיקו לשווק את הביטוח הסיעודי הפרטי וכך למעשה פגעה בפלח די רחב באוכלוסיה אשר היה אמור להישען על כך, גלו מהן ההשלכות וכיצד להתכונן.
צוות ביטוח

צוות ביטוח

מדוע לא משווקים יותר ביטוח סיעודי
צילום:ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

לאחרונה כמעט כל חברות הביטוח (פרט למגדל) הודיעו על הפסקת שיווקו של מוצרי הביטוח הסיעודיים הפרטיים, כתוצאה ממגוון סיבות עליהן ארחיב בהמשך, להחלטה זו השלכות רבות בעיקר בטווח הארוך.

מהו ביטוח סיעודי?

מטרת הביטוח הסיעודי הינה להגן על המבוטח במידה והפך לסיעודי מפני העלויות הגבוהות שנלוות למצבו הרפואי, ישנה בחוק הגדרה ברורה מתי חולה מוגדר סיעודי ועל פי רוב אדם שתפקודו הפיזי לקוי באופן קבוע כתוצאה מבעיה רפואית ואינו יכול לבצע פעולות בסיסיות באופן עצמאי כמו להתקלח, ללכת, לשלוט על סוגריו וכו' יתכן ויוגדר סיעודי, מצבים אלו אינם חייבים להתקיים כתוצאה מפגיעה פיזית אלא גם כתוצאה מתשישות נפשית המצריכה השגחה כגון מחלת האלצהיימר.

ככל הנראה מצב זה ידרוש מהמבוטח להיעזר במטפל קבוע, העלויות הכרוכות בכך מתחילות בכ-7,000 ₪ בחודש במקרה הטוב ועולות באופן ניכר בהתאם לחומרת המצב עד למקרים בהם נדרש האדם המוגדר כסיעודי לאשפוז במוסד שעלותו יכולה להגיע לכ12,000 ₪ בחודש.

אז מי מתייצב לצידנו ויעזור לנו לממן עלויות אלו במידה ונהפוך לסיעודיים?

קצבת סיעוד – ביטוח לאומי

בהתאם לבחינת רמות ההכנסה ובחינת המצב הרפואי שמבצע הביטוח הלאומי נמדדת זכאותו של מבקש הקצבה לקצבה סיעודית מטעמו, קצבה סיעודית בעבר ניתנה אך ורק כשעות מטפל אך היום כבר ניתן להמירה לקצבה כספית.

בממוצע ניתן לשערך שעות אלו לכ2,500 ₪ בחודש לא כולל קצבת הזקנה שתוסיף לכך כ2,000 ₪ נוספים.

כמובן שקצבה זו אינה מספקת אדם שהפך לסיעודי ותכסה חלק קטן מהוצאותיו.

ביטוח קבוצתי – קופות החולים 

קופות החולים משמשות כגורם מתווך בין העמיתים החברים בקופה לבין חברות הביטוח ומשווקות ביטוחים סיעודיים קבוצתיים למי שמעוניין בהרחבת הביטוח המשלים הנפוץ לדוגמא "מכבי שלי" שחבריה מבוטחים בביטוח סיעודי בחברת הפניקס או "כללית מושלם פלטינום" דרך הראל ביטוח.

חלק מחברי קופות החולים אמנם משלמים על הרחבת הביטוח הרפואי שלהם בקופה אך אינם מודעים כלל לכך שביטוח סיעודי כלול בהרחבה זו.

נכון להיום בהמשך לדרישת הרגולטור ביטוחים קבוצתיים אלו זהים אחד לשני ואדם אשר אכן הוגדר כסיעודי ע"י חברת הביטוח יקבל 5000 ₪ בחודש במידה ונזקק למטפל וכ10,000 ₪ במידה ונזקק לאשפוז במוסד סיעודי, קצבה זו תקפה ל5 שנים בלבד.

חשוב לציין שבממוצע אדם שהוגדר כסיעודי ככל הנראה לא יאריך שנים מעבר ל5 שנים אך גורם זה משתנה בכל עת בעיקר כתוצאה משיפורים טכנולוגיים ורפואיים שמגדילים את תוחלת החיים גם של החולים הסיעודיים.

עד היום מרבית חברות הביטוח שיווקו ביטוח סיעודי פרטי שמטרתו להשלים את קצבאות הזקנה והביטוחים הקבוצתיים של קופות החולים בהתאם לבחירת המבוטח.

המבוטח יכול לרכוש ביטוח שיחול מרגע סיום תקופת הביטוח הקבוצתי כלומר לאחר 5 שנים לתקופה מוגבלת או לשארית חייו ואף לרכוש ביטוח שיחזק את ביטוח קופת החולים מהיום הראשון ויגדיל את הקצבה החודשית מיום הגדרתו כסיעודי.

ביטוח פרטי – חברות הביטוח

כפי שציינתי בתחילת המאמר רוב חברות הביטוח הודיעו לאחרונה שלא ישווקו עוד ביטוח מסוג זה, לטענתן תנאי השוק פוגעים ברווחיות הביטוח הסיעודי עד לכדי הפסד, ניתן למנות שלושה גורמים עיקרים שיצרו סביבה זו:

התארכות תוחלת החיים

התארכות תוחלת החיים כתוצאה משיפורים רפואיים יוצרת מצב בו יותר מבוטחים מגיעים לגילאים בהם הסיכוי להיות סיעודי גבוה, בנוסף, שיפורים אלו מאריכים את תוחלת חייו של החולה הסיעודי כך שהסיכון שלוקחת על עצמה חברת הביטוח גדל באופן משמעותי.

ריבית נמוכה

לאור מגמת התארכות תוחלת החיים הרגולטור מחייב את חברות הביטוח לרתק סכומי הון גבוהים למטרת הבטחת העמידה בתשלומי הקצבאות, הריבית הנמוכה במשק והעובדה שריבית זו אינה צפויה להתרומם בזמן הקרוב אינה מאפשרת השאת רווחי ההון על כספים מרותקים אלו מה שיוצר הפסדים משמעותיים לחברות הביטוח.

מבטחי המשנה

חברות הביטוח נעזרות במבטחי משנה שלוקחים על עצמם חלק מהסיכון הגלום בביטוח הסיעודי בתמורה לאחוזי פרמיה, לאור הירידה ברווחיות ישנה מגמה של יציאת מבטחי המשנה מהביטוחים הסיעודיים מה שמעביר את כל הסיכון לחברות הביטוח.

אז מה דורשות חברות הביטוח?

הפסקה מיידית של שיווק הביטוח משמשת את חברות הביטוח כמנוף לחץ מול הרגולטור בדרישה לאפשר להן להעלות את פרמיות הביטוח הסיעודי.

בפועל הנפגעים המרכזיים ממשבר זה הם המשתייכים למעמד הביניים שיכולים להרשות לעצמם הצטרפות לביטוח פרטי למרות עלותו הגבוהה במטרה להבטיח רמת חיים סבירה במידה ויכנסו למעגל הסיעודי. מעמד נמוך יותר אינו נכלל בקטגוריית מבוטחים זו בשל העלות הגבוהה של ביטוחי הפרט הסיעודיים ואילו מעמד כלכלי גבוה אינו זקוק לקצבה זו ולכן לרוב אינו רוכש ביטוחים אלו כלל.

חשוב לציין שיציאת חברות הביטוח מהתחום הסיעודי אינה מבטלת את הביטוח למי שבחזקתו ביטוח קיים ואינה מבטלת את הביטוח הקבוצתי כחלק מהרחבת הביטוח בקופת החולים.

אהבתם? שתפו עם חברים
צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק