כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח רכב מומלצות
הפניקס Smart

ביטוח רכב

Upgrade

ביטוח רכב

YOUNG

ביטוח רכב

ביטוחי רכב לפי יצרן
בלוג ביטוח רכב

האם ביטוח נסיעה שיתופית (קארפול) מחייב שינוי בביטוח רכב?

נסיעה שיתופית הפכה להיות פופולארית בארץ בעיקר בזכות אפליקצית הניווט וויז אשר עוזרת לנוסעים לחסוך בזמן, דלק וכסף ולהגיע יחד ליעד משותף. אך האם ישנה דרישה מהנהג לשנות את תנאי פוליסת הביטוח שלו?
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

האם נסיעה שיתופית דורשת ביטוח רכב מיוחד

לאחר שרשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, פרסמה נייר עמדה – התקנות לגבי ביטוח נסיעה שיתופית (קארפול), התבהרו בהחלט. באופן תמציתי נדמה היה שכתוב בו, שנסיעה או הסעה שיתופית, העומדת בתנאים המפורטים בתקנות התעבורה – היא אכן מכוסה במסגרת פוליסות ביטוח רכב חובה ורכב רכוש. כלומר, כל עוד יש לנו נסיעה או הסעה שיתופית, שהיא לפי תקנות התעבורה – הנסיעה עצמה מכוסה על ידי הביטוח "הרגיל" שרכשנו, עבור שימושים "סטנדרטיים" ברכב. ועל כן, אין צורך לקנות ביטוח רכב נוסף, שיהווה ביטוח נסיעה שיתופית ייעודי.

ביטוח נסיעה שיתופית יכול להיות מכוסה בביטוח רכב

כך, שמי מאיתנו המעדיפים את צורת הנסיעה השיתופית, ידעו שהם מכוסים מבחינה ביטוחית כאשר לוקחים חלק בנסיעת קארפול. באופן כללי, נסיעות שיתופיות הן אלו המאפשרות לאנשים לחלוק רכב, ולנסוע מנקודה א' לנקודה ב' תוך חיסכון בעלויות. היוזמה נועדה מחד, לאפשר פיחות במספר המכוניות שנמצאות על הכביש, מטעמים אקולוגיים בין השאר, ומאידך – לאפשר לאנשים לחסוך בעלויות של אחזקת רכב, כמו גם הכספים הנדרשים לתדלוק.

מגמה לעידוד קארפול

לפי מדדים מסוימים, נדמה שרבות מן המכוניות שעולות על הכביש מכילות כ-1.2 אנשים בממוצע, כלומר – המכונית היא יותר מחצי ריקה, אך עדיין משתמשת במשאבים כדי להיות על הכביש. בין אם מדובר במשאבים הדורשים כדי לתעל פעולתה.

מנגד, שאנשים מעדיפים לקחת אחריות ולנצל את החירות התעבורתית שלהם, ולהחזיק במכונית פרטית, גם אם הדבר עולה קצת יותר – מאשר לנסוע בתחבורה ציבורית. על כן, רעיון הנסיעה השיתופית נועד לאפשר ליותר ויותר אנשים להמשיך ולהתנייד במכונית פרטית, אך לצמצם את מספר המכוניות הריקות על הכביש, כך שלכל הפחות יהיה ניצול משאבים יעיל ופחות אנשים ירגישו צורך לרכוש מכונית משל עצמם, או כך אנחנו מניחים שהתכוון המשורר.

נוסעים משתתפים בעלויות הנסיעה השיתופית

ואכן, בדצמבר 2017 פרסם שר התחבורה (ישראל כץ) תקנות חדשות, שאכן יאפשרו נסיעה שיתופית ברכב פרטי – בה הנהג והנוסעים שאסף, שמשתתפים עימו בנסיעה – מתחלקים בעלויות הנסיעה. באופן כללי, הנ"ל יכולים להתחלק בעלות מקסימלית של 2 ₪ לקילומטר, בעוד שבעל הרכב לא אמור לבצע יותר משתי הנסיעות ביום (לפי התקנות שפרסם כץ), ומספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על ארבע נוסעים (לא כולל נהג). וכמובן, נסיעה שיתופית תיעשה בתיאום מראש עם הנוסעים.

סנכרון נסיעה מראש

עד כאן, הכל טוב ויפה – אלא שכדי שהנסיעה השיתופית תצליח, על הנוסעים במשותף לצאת מאותה נקודה גיאוגרפית, להגיע לאותו יעד גאוגרפי (או להיות בכיוון שלו), ליהנות מחברתם אלה של אלה ולהסתדר עם הטרמפ חזרה. על כן, תנאים שונים שיכולים ואמורים להסתנכרן כדי שהנסיעה השיתופית תצא לפועל.

ביטוח רכב חובה מחריג נסיעה בתשלום?

על כן, נדרש תיאום והתאמה בין בעל הרכב לשותפיו לנסיעה. עקב כך פוליסות ביטוח חובה סטנדרטיות מחריגות סייגים לפיהם השימוש ברכב המבוטח הוא "למטרה עסקית של הסעת נוסעים ברכב, כנגד תשלום שכר או תמורה אחרת", היו כאלה שתהו לעצמם, האם יש עניין לרכוש פוליסה ייעודית להסעת נוסעים.

ביטוח רכב: השוואה לבירור דיוקים

על כן, עלו שאלות בנושא, שהתבהרו בעקבות נייר העמדה שהגיע מרשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. באופן כללי, נדמה שביטוח נסיעה שיתופית נכלל בביטוח רכב באופן סטנדרטי, אך נדמה שהנושא עדיין לא התבהר במאת האחוזים, נכון לידיעת הכותבים ברגע זה ממש. דרך טובה לברר זאת ביתר קלות, היא כמובן ליצור קשר עם חברות הביטוח (אנחנו נשמח לעזור, ולשמש כמוקד לבהירות בנושא, כמידת יכולתנו) ולבצע השוואת ביטוח רכב, כדי לדעת מה מביטוחי הרכב, בהשוואה, מניב תמיכה בהירה וברורה בביטוח נסיעה שיתופית.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק