כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
בלוג הר ביטוח

מהי חובת הגילוי של המבוטח על פי החוק?

לקוחות רבים ממהרים לרכוש ביטוחים רק על פי גובה הפרמיה ולא טורחים לבחון את האותיות הקטנות, בנוסף גם ממלאים את הצהרת הבריאות בצורה חפוזה ומבלי לדעת שלמעשה הם פגעו באיכות הביטוח ובסיכוי שאי פעם יקבלו פיצוי בחזרה מחברת הביטוח.
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

חובת גילוי
"87% ממוצע הנחה בתיק ביטוח..."

הזמינו דוח ביטוח מלא מאתר ביטוח וחסכו הון בעלויות ביטוח

ישנם מקרים בהם משתנה מידע שנמסר לחברת הביטוח על ידי המבוטח, לאחר שדיווח במעמד רכישת הביטוח, או פעמים שמידע לא נמסר לסוכן הביטוח מלכתחילה. על איזה מידע צריך המבוטח לדווח? מתי יחשב שהמבוטח הסתיר במודע מידע מחברת הביטוח? כיצד מגיבה חברת הביטוח למצבים הללו? ומה אומר החוק לגבי זה?

תוכלו למצוא את התשובות לשאלות אלו בכתבה שלפניכם

מה הכוונה ב "חובת גילוי" בביטוח?

בעת חתימת חוזה בין מבוטח לחברת ביטוח צריך המבוטח למלא בדרך כלל שאלון בו עליו למסור פרטים אישיים רלוונטיים לסוג הביטוח. במילוי שאלון זה, עליכם למסור מידע מלא, מדויק וכנה כמה שיותר. לחובה זו, לפי סעיף בחוק חוזה הביטוח קוראים "חובת הגילוי מרצון". תפקידו של הסעיף הוא לבחון מתי המבוטח מפר את חובתו לגלות מרצונו ויוזמתו מידע אישי אודותיו הרלוונטי לסוג הביטוח עליו הוא חתום מול חברת הביטוח. על ידי סעיף זה יכולה חברת הביטוח להימנע מלשלם פיצויים בגין תביעה שמבוטח יגיש נגדה מתוקף הפרה של חובת הגילוי של המבוטח. שימו לב שחובת הגילוי חלה לאורך כל תקופת הביטוח ולא רק במעמד חתימה על הפוליסה, ובמידה ויש שינויים בנוגע למידע שמסרתם עליכם לעדכן את חברת הביטוח.

מה נחשב להפרה של חובת הגילוי של המבוטח?

ישנם כמה קריטריונים שעל פיהם חברת הביטוח תוכל לטעון הפרה של חובת הגילוי, הפרה תחשב רק כאשר מתקיימים כמה מהקריטריונים יחדיו. לפי סעיף ג' של חוק חוזה ביטוח. חברת הביטוח צריכה להוכיח הסתרת מידע, שכוונת המבוטח היא מרמה, שהמידע שהוסתר או לא נמסר הוא עניין מהותי לביטוח, והוכחה כי המבוטח היה מודע לכך שהמידע שהסתיר הינו מהותי.

עלול לקרות מצב שבו יש למבוטח כפל ביטוח, ומשום שהפרטים שמסר אינם מדויקים, או סותרים באחת מהפוליסות, בו תביעה לפיצוי מול חברת הביטוח שתגיע להליך משפטי עלולה לסבך ולצאת לרעתו של המבוטח.

מהי תגובתה של חברת הביטוח להפרת חובת הגילוי?

במקרה שאכן נקבע שהייתה הפרה של חובת הגילוי היזומה של המבוטח, חברת הביטוח יכולה לבחור אם לבטל את הפיצוי במידה שחובת הגילוי עולה לאור תביעת המבוטח את חברת הביטוח, חברת הביטוח יכולה להכריע כי הופרה חובת הגילוי ועל כן מבוטלת ההתחייבות לפיצוי מצידה. אפשרות נוספת היא ביטול הביטוח, במידה וחברת הביטוח מגלה מראש כי הופרה חובת הגילוי, היא יכולה לבטל את חוזה הביטוח מול המבוטח כך שהמבוטח יאבד את זכויותיו שנצברו מול חברת הביטוח בכל התקופה שקדמה לכך, ולא יקבל ממנה יותר את הכיסוי הביטוחי.

שימו לב, במידה שמבוטח מגיש תביעה לפיצוי מחברת ביטוח, אם יש לו כפל ביטוח הוא יוכל להגיש רק תביעה אחת, ובמקרה בו יתגלה שהופרה חובתו לגילוי הוא לא יזכה לפיצוי כלל.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק