כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח אחריות מקצועית מומלצות
Top Sport

ביטוח אחריות מקצועית

בראש שקט

ביטוח אחריות מקצועית

ביטוח EXTRA מקצועי

ביטוח אחריות מקצועית

עוד בנושא ביטוח אחריות מקצועית
בלוג ביטוח אחריות מקצועית

הגיע אליכם חשמלאי? כך תבדקו שיש לו רישיון בתוקף

עבודה בחשמל הינה מסוכנת מאוד ולכן מרבית התקלות הקשורות לחשמל מטופלות בעזרת איש מקצוע, לכן חשוב פי כמה לוודא שאותו איש מקצוע בעל הרישיון והביטוח המתאים לעסוק במלאכה.
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

חשמלאי מוסמך מבצע עבודות בלוח חשמל של בניין

עיסוק בחשמל חשוף מהווה מקצוע הדורש ידע ומיומנות רבה בהתאם לרמת הסיכון הגבוהה. מסיבה זו חשוב מאוד להזמין את שירותיו של חשמלאי מוסמך ומורשה שעבר הכשרה כנדרש והוא בעל רישיון לעסוק בחשמל על כל הכרוך בכך. כאן במאמר נעסוק בשאלה: איך בודקים רישיונות לחשמלאי ומדוע פעולה זו חשובה לשמירה על בטיחותכם. 

מדוע חשוב לבצע בדיקה של רישיון חשמלאי?

בישראל קיימים בעלי מקצוע רבים המציגים את עצמם כחשמלאים אולם בפועל, לא עברו הכשרה מתאימה.

כדי לבדוק האם החשמלאי אותו הזמנתם הוא בעל רישיון, יש להכיר את סוגי הרישיונות הניתנים לחשמלאים ומה המשמעות של כל סוג רישיון.

סוגי רישיונות חשמלאים

בעולם עבודות החשמל, נחלקים רישיונות העיסוק בחשמל לפי סוגי מתקנים חשמליים ועוצמת הזרם החשמלי.

בעת הזמנה של חשמלאי, חובה לבדוק את סוג הרישיון שבידו ולא להסתפק רק בכך שהוא מחזיק ברישיון חשמלאי. יש לדעת כי בתחום זה קיימים מספר סוגי רישיונות. להלן פירוט רישיונות חשמלאים עבור סוגי עבודות חשמל שונות:

  • חשמלאי טכנאי
  • חשמלאי מהנדס
  • חשמלאי ראשי
  • חשמלאי מוסמך
  • חשמלאי מסויג
  • חשמלאי שירות
  • חשמלאי עוזר
  • חשמלאי בודק
  • חשמלאי מעשי

שימו לב כי כל רישיון מקנה סמכות לעסוק בתחומים שונים ולכן יש לבדוק בתשומת לב האם רישיון החשמלאי תואם את סוג העבודה אותה הוא צריך לבצע.

איך לבדוק כי איש השירות שהזמנתם מחזיק ברישיון חשמלאי?

תעודת חשמלאי

בשלב הראשון חשוב לבקש צילום של תעודת החשמלאי שביד איש המקצוע. שימו לב כי בחלקה העליון של התעודה מופיעה כותרת זו: "רישיון לעסוק בביצוע עבודות חשמל".

תוקף התעודה

כאן יש לבדוק כי התעודה אכן בתוקף. רישיון שלא בתוקף אינו הווה מסמך המאשר עבודה מקצועית בתחום החשמלאות.

היתרים והגבלות

בתחתית התעודה קיים סעיף המציג היתרים והגבלות החלים על החשמלאי. בסעיף זה תוכלו לבדוק מהן העבודות אותן רשאי החשמלאי לבצע כולל סוג המתקנים ורמת האמפר.

רישום במשרד התמ"ת

כדי לוודא שהתעודה אכן אמינה ותקפה יש להיכנס לאתר של משרד התמ"ת ולהקליד את מספר התעודה של החשמלאי. מספר התעודה מופיע בחלקה העליון של התעודה. לאחר הזנת מספר הרישיון תוכלו לבדוק האם החשמלאי אכן מופיע רשימת החשמלאים המורשים בישראל (המכונה גם פנקס החשמלאים).

אגב, ניתן לחפש חשמלאי מורשה באתר משרד התמ"ת גם באמצעות שם החשמלאי, עם זאת, ייתכן וישנו חשמלאי נוסף בשם הזה כך הבדיקה אינה מהימנה ב-100%.

השוואה באמצעות תעודה נוספת

כדי להשלים את תהליך הבדיקה, מומלץ לבקש מאיש החשמל לשלוח צילום של תעודת זהות/רישיון נהיגה על מנת לוודא שאכן מדובר באותו אדם ולהצליב נתונים עם תעודת החשמלאי אותה שלח קודם.

חשוב לדעת כי חשמלאי ברמה גבוהה זכאי לעסוק בכל עבודות החשמל אותם יכולים לבצע חשמלאים בדרגות נמוכות יותר, כך למשל חשמלאי טכנאי יוכל לבצע את העבודות שבסמכותם של חשמלאים מעשיים וחשמלאים ראשיים.

ביטוח אחריות מקצועית לחשמלאי 

נתון נוסף אותו חשוב לבדוק לפני הזמנת איש מקצוע בתחום החשמל הוא האם החשמלאי מחזיק בביטוח אחריות מקצועית ייעודית לחשמלאים. ביטוח זה מאפשר לכם לתבוע את חברת הביטוח במקרה בו החשמלאי גרם ברשלנות לתקלה, נזק או פגיעה. חשמלאי מורשה מבוטח יוכל לבצע עבודה מקצועית ואתם תוכלו ליהנות משקט נפשי בידיעה שאם חלילה תקרה תקלה, יש לכם למי לפנות כדי לקבל פיצויים.

כמה עולה שירות חשמלאי מורשה?

עלות שירות חשמלאי מורשה מושפעת מרמת הרישיון של החשמלאי לצד יכולות מקצועיות, שם ומוניטין וכן וותק ושנות ניסיון. שימו לב כי חשוב שלא להקל ראש בבחירת חשמלאי מקצועי בייחוד עבור עבודות מורכבות למניעת סיכונים לנזק ברכוש או בגוף.

בדיקת רישוי חשמלאי – סיכום

בדיקת רישיון חשמלאי היא בדיקה חשובה אותה יש לבצע לפני הזמנה של איש חשמל לביצוע עבודות חשמלאות. בדיקה זו דורשת מהחשמלאי להנפיק ללקוח רישיון בתוקף ומאפשרת לכם לבדוק בקלות במשרד התמ"ת האם החשמלאי רשום כחשמלאי מוסמך. נוסף על כך חשוב לבצע בדיקה כי החשמלאי מחזיק בביטוח אחריות מקצועית לכל מקרה של תביעה משפטית. אל תוותרו על ביצוע עבודות חשמל ברמת בטיחות מקסימלית. ערכו בדיקה קצרה והימנעו מהעסקת איש מקצוע בלתי מורשה.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק