כל מה שחשוב לדעת

אל תחמיצו עדכונים מאיתנו
הרשמו וקבלו מאיתנו ניוזלטר משובח מעת לעת
פוליסות ביטוח אחריות מקצועית מומלצות
TOP DIRECTOR

ביטוח אחריות מקצועית

CORPORATE GUARD

ביטוח אחריות מקצועית

בראש שקט

ביטוח אחריות מקצועית

עוד בנושא ביטוח אחריות מקצועית
בלוג ביטוח אחריות מקצועית

עושים סדר בפסיכולוגיה - איזה מטפל נכון לכם?

תחום הפסיכולוגיה רחב מאוד ולעיתים המונחים השונים יכולים לבלבל. אל חשש, ריכזנו את ההבדלים הגדולים כך שתדעו איזה מטפל נכון ביותר עבורכם
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט

משום מה קיים בלבול בציבור בכל הנוגע לאנשי מקצוע בתחום הנפש. חשוב להבין כי בין ענפי הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה והפסיכותרפיה ישנם הבדלים מהותיים ואילו התאמת איש המקצוע הרלוונטי עשויה להשליך בצורה מהותית על הצלחת התהליך הטיפולי. כאן במאמר נגדיר את השוני בין המקצועות השונים ונכיר את תחומי הסמכות של כל בעל תפקיד בתחום הפסיכולוגיה. איזה מטפל הוא האדם הנכון לכם? בואו נדבר על זה.

ההבדלים בין אנשי המקצוע השונים בתחום הנפש:

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

הפסיכולוג והפסיכיאטר נבדלים ביניהם בצורה מהותית: הפסיכיאטר יכול לתת חוות דעת פסיכיאטרית ולרשום תרופות ואילו ביכולתו של פסיכולוג להעניק חוות דעת פסיכולוגית ולהעניק טיפול פסיכולוגי ופסיכותרפי. שימו לב שבמידה ואתם נדרשים לרופא שלו יכולת אבחון ומתן טיפול תרופתי נוסף על טיפול פסיכולוגי, איש הרלוונטי לכם הוא פסיכיאטר. במקרה ותפנו לפסיכולוג, לא תהיה לו הסמכות לקבוע בעניינים תרופתיים כלל.

עוד חשוב להבין כי גם בתחום הפסיכולוגיה קיימים תתי מקצועות שונים ואנשי מקצוע נחלקים לסוגי התמחויות: כך ניתן למצוא פסיכולוג תעסוקתי, פסיכולוג המתמחה בטיפול בחרדות, פסיכולוג שיקומי, פסיכולוג לטיפול בהתמכרויות ועוד. ככל שתקפידו לבחור איש מקצוע ספציפי כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גבוהים יותר.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכולוג קליני?

פסיכולוג רשמי הוא אדם אשר השלים תואר שני בפסיכולוגיה, פסיכולוג קליני לעומת זאת הוא איש מקצוע בוגר תואר שני בפסיכולוגיה קלינית שהשלים 4 שנות התמחות בתחום ועבר מבחן התמחות מטעם משרד הבריאות.

פסיכולוג קליני הוא בעל מקצוע שעבר 9 שנות לימוד והכשרה ומאחוריו שעות ניסיון רבות בטיפול. לבדיקת סטטוס מומחיות הפסיכולוג ולווידוא שהוא בעל הכשרה מתאימה ניתן לחפש את שמו ופרטיו בפנקס הפסיכולוגים אותו מנהל משרד הבריאות בישראל.

פסיכולוג קליני הוא איש בתחום הטיפול שהמתמחה בפסיכולוגיה קלינית וברמה המעשית עוסק באבחון ובפסיכותרפיה. למעשה, כיום ניתן רישיון לעסוק בתחום הטיפול רק לפסיכולוגים בתהליך התמחותם או לאחר שגמרו התמחות בפסיכולוגיה, אם כי אין חובה להשלים התמחות דווקא בפסיכולוגיה קלינית כך שפסיכולוג יכול לבחור בהתמחות של פסיכולוגיה חינוכית, שיקומית ועוד. 

מה ההבדל בין פסיכולוג חינוכי לפסיכולוג קליני?

פסיכולוגיה חינוכית ופסיכולוגיה קלינית הן שתי התמחויות בתחום הפסיכולוגיה. אולם, פסיכולוג חינוכי עוסק בתחום החינוך ומתמקד בעבודה של סיוע לילדים, ייעוץ לצוות ומתן אבחונים מדויקים הקשורים בעיקר בתהליכי למידה וחינוך.

לעומת זאת, פסיכולוג קליני עוסק בתחום בריאות הנפש בכלליות ומעניק אבחון דיאגנוסטי וטיפולים המבוססים על שיחות בהתאם לשיטות עבודה שונות. 

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט?

לעומת הפסיכולוגיה, שנחשבת לתחום מוסדר ומוגדר בצורה חוקית, תחום הפסיכותרפיה פרוץ יותר וכך, גם אנשים שהשתלמו מספר חודשים בקורס מזדמן, יכולים לשים על עצמם את תווית הפסיכותרפיסט.

עם זאת, קיימים מרכזי הכשרה מקצועיים לתחום הפסיכותרפיה המקבלים אל בין שורותיהם אך ורק בעלי תואר בתחום הפסיכולוגיה, הייעוץ החינוכי או העבודה הסוציאלית במטרה להכשיר מטפלים מקצועיים לעבודה בתחום הנפש.

הפסיכולוג, מעניק סיוע מקצועי להתגברות על מצוקות וקידום איכות החיים של המטופל באמצעות טיפול דינאמי ארוך טווח או באמצעות טיפולים קצרים יותר מבוססי שיחות. הפסיכותרפיסט לעומתו, ישתמש בשיטות שונות שלעיתים כוללות טכניקות סיוע נוספות מלבד שיחה כגון: תרפיה באמנות חזותית, תרפיה בתנועה, בבעלי חיים ועוד. 

הן בטיפול פסיכולוגי והן בטיפול פסיכותרפי נדרשת תקשורת קרובה ופתוחה במטרה להגשים את מטרות הטיפול מתוך אמון של המטופל במטפל.

בבחירת איש הטיפול הנכון עבורכם יש לבדוק שהוא מחזיק בפוליסת ביטוח אחריות מקצועית לפסיכולוג בתוקף, על מנת שבכל מקרה של הפרת חובה מקצועית תהיה לכם אפשרות להגיש תביעה ולהשיג את הפיצויים המגיעים לכם.

מהו המטפל הנכון עבורכם? סיכום

בענף בריאות הנפש קיימים אנשי מקצוע רבים הפועלים בתתי תחומים שונים ומציעים סיוע נפשי בדרכים שונות. בעוד הפסיכיאטר מתמקד במתן טיפול תרופתי, הפסיכולוג עוסק בסיוע באמצעות טיפול בשיחות בדגש על תחומי התמחות שונים ואילו הפסיכותרפיסט מציע טיפולים רגשיים הכוללים שיטות מגוונות להתמודדות עם מצוקות.

חשוב לבחון כל איש מקצוע לגופו ולבדוק שהוא עבר הכשרה מקצועית מקיפה, בעל ניסיון רב בטיפול ומציע יחס אמפטי, קשוב ומענה איכותי.

אהבתם? שתפו עם חברים
Picture of צוות ביטוח

צוות ביטוח

צוות הכותבים של אתר ביטוח מורכב מאנשי מקצוע בעלי רישיון ממשרד האוצר לעסוק בתחום או אנשי מקצוע אשר שואפים להנגיש את המידע לקהל הרחב. אנחנו צמאים לידע ונשמח לשמוע ממכם על נושאים או תחומים נוספים שתרצו שנכתוב עליהם.

זה לא מכובד להעתיק